Trať 198, Strakonice - Volary
POPIS
Železniční trať Strakonice - Volary, vedená přes Volyni a Vimperk, je jednokolejná neelektrifikovaná trať v jízdním řádu označena číslem 198. Je to železnice horského charakteru a proto na ní stoupání přes 25 promile není ojedinělé. Traťová rychlost je 50 km/h, délka tratě ze Strakonic až po Volary činí 71 kilometrů.
HISTORIE
Celá trať byla vybudována na sklonku průmyslové revoluce společností Císařsko-královské státní dráhy. První zprovozněný úsek byl ze Strakonic do Vimperka. Provoz zde byl zahájen v roce 1893. Následoval úsek z Lenory do Volar otevřený v roce 1899. O rok pozdějibyla zprovozněna poslední a stavebně nejnáročnější část dráhy z Vimperka do Lenory v roce 1900.
Dále po rozpadu Rakouska-Uherska došlo ke změně vlastníka, trať připadla Československým státním drahám.
SOUČASNOST
V současnosti trať funguje jako železnice regionální spojující Šumavu s městem Strakonice. Dráhu vlastní stát; Správa železniční dopravní cesty, dopravu na ní provozuje akciová společnost České dráhy, nákladní dopravu obstarává její dcera, ČD Cargo.
Osobní dopravu zde zabezpečují motorové vozy řady 810 zvané Šukafony, někdy také Regionovy - řada 814. Spoje jsou vedeny ve dvouhodinovém intervalu, ve stanici Strakonice navazují na rychlíky, případně na osobní vlak z Březnice, ve stanici Volary pak na osobní vlak do Nového Údolí / do Číčenic.
V nákladní dopravě má trať, možná překvapivě, celkem velký význam, z šumavských obcí se do Strakonic dopravuje dřevo.
Za zmínku také stojí zastávka Hoštice u Volyně, která je notoricky známá z trilogie Slunce seno... Významnou stanicí z hlediska železniční infrastruktury je Kubova Huť, které je nejvýše položenou železniční stanicí v České republice ve výšce 995 m.n.m.