Trať 190, Plzeň - České Budějovice
POPIS
Železniční trať Plzeň - České Budějovice označená číslem 190 vede z Plzně do Českých Budějovic přes Nezvěstice, Nepomuk, Horažďovice, Strakonice, Ražice, Protivín, Číčenice a Dívčice. Je částečně dvoukolejná, elektrifikovaná střídavou soustavou o napětí 25 kV. Trať měří celkem 136 kilometrů a traťová rychlost se pohybuje okolo 100 km/h, v Hluboké nad Vltavou je díky zmodernizovanému kolejišti umožněna rychlost až 120 km/h.
HISTORIE
Vzhledem k sílící průmyslové revoluci bylo všude zapotřebí uhlí a i to bylo hlavním impulsem pro výstavbu tratě, která měla spojit celé Čechy po jakési západní ose České Budějovice - Plzeň - Cheb. Plzeňským uhelným pánvím se tak otevírala cesta do světa, navíc v Chebu se trať měla napojit na železnice německé.
V roce 1966 stavbu zahájila firma bratři Kleinové a Vojtěch Lanna. Budování dráhy probíhalo rychle a také bezohledně. Na poslední chvíli byla trať alespoň do určité míry přiblížena Vodňanům, prosby píseckých už zůstaly nevyslyšeny. Byl také zanedbán výkup pozemků, a proto Císařsko-kráslovské státní dráhy, které trať vlastnily, několik let po výstavbě používaly pozemky, které jim vůbec nepatřily, což způsobilo nemalý odpor rolníků. První lokomotivy pro trať Cheb - České Budějovice vyrobila vagonka ve Vídeňském Novém Městě.
Dráha pak dále, stejně jako trať do Březnice a Volar, připadla v roce 1918 Československým drahám, pod jejich vedením byla také v letech 1962 až 1968 elektrifikována. Po rozpadu Československa se vlastníkem trati staly České dráhy, od roku 2003 pak SŽDC.
SOUČASNOST
Trať má dnes poměrně velký význam pro dálkovou osobní dopravu, spojuje jižní a západní Čechy. Ryhlíky, které zde jezdí, navíc z Českých Budějovic pokračují na Vysočinu a do Brna, cesta na Moravu však bohužel trvá poměrně dlouho. Spoje jezdí pravidelně ve dvouhodinovém intervalu.
Velký význam má trať také v oblasti regionální dopravy a to především v Plzeňském kraji, kde spoje jezdí v dvou- nebo pouze hodinových intervalech. V úseku (Kozolupy) - Plzeň hl.n. - Blovice jezdí také Plzeňská linka, na kterou jsou nasazvány jednotky řady 814. Pro Jihočeský kraj je tato trať též jednou z páteřních tepen, nicméně provoz je zde o poznání řidší. Na osobní vlaky jsou zde však nasazovány nové jednotky Regiopanter. Kvůli nedohodě krajů jezdí mezi stanicemi Horažďovice předm. a Strakonice jediný pár osobních vlaků.
Nákladní doprava na trati 190 není příliš intenzivní, neboť trať prochází oblastí s nízkou mírou industrializace. Přepravuje se zde zejména uhlí, dřevo a dále různé kusové zásilky.