Vůz řady 810
Příběh motorového vozu řady 810 je poměrně zajímavý. V sedmdesátých letech začal být vyráběn jako náhrada za spolehlivé, ale zastaralé motorové vozy M 131 (Hurvínci). Původním záměrem bylo vytvořit lehké motorové vozy pro provoz na krátkých tratích.
Současně probíhal vývoj řady 860, která měla představovat jakýsi "lepší Šukafon" a měla být nasazena na delší neeletrifikované tratě. Sériová výroba však kvůli problémům nebyla nikdy zahájena, a proto bylo nakonec vyrobeno vozů řady 810 dvakrát více oproti původním předpokladům.
Dnes je pohled na řadu 810 podobný, jako na její předchůdkyni, řadu M 131. Je zastaralá, ale je také nutné vyzdvyhnout její spolehlivost a jednoduchost. Přesto můžeme pozorovat její postupný ústup do ústraní. Na obou strakonických lokálkách kraluje však ještě statečně.
Základní údaje | |
---|---|
Výrobce | Vagónka Studénka |
Rok výroby | 1973 - 1982 |
Počet kusů Míst k sezení/stání |
678 55/40 |
Provozovatel | ČSD > ČD, ZSSK |
Délka přes nárazníky | 13 970 mm |
Vmax | 80 km/h |
Hmotnost | 20 tun |
Uspořádání pojezdu Rozchod Výkon Nejvyšší tažná síla |
1´A´ 1435 mm/1520 mm 155 kW 29 kN |