Jednotka řady 814
Motorová jednotka řady 814 s obchodním názvem Regionova, mezi cestujícími známá však také jako "ten žlutý vláček", se stala velice populární nástupkyní starých motorových vozů především mezi laickou veřejností. Velké množství lidí Regionovu považuje za nové vozidlo. Velká část odbornější veřejnosti ji naopak zcela zavrhuje.
Rekonstrukci prováděla mezi léty 2005 až 2012 Pars nova v Šumperku, cena jedné jednotky byla původně 20 milionů Kč, postupně pak vyrostla na 25 milionů Kč. Bohužel si Regionova ponechala po svém předchůdci hlučný motor a jednoduché dvounápravové podvozky, což způsobuje kritizovanou hlučnost a nepříliš pohodlnou jízdu.
Přes všechny svá negativa ale zcela změnila vnímání regionáílní železnice běžnými cestujícími, kterým přinesla nemalé výhody, jako například nízkopodlažní nástup. Bezproblémově tak mohou nastupovat starší osoby, vozíčkáři (pro které je dále upravena i toaleta) a také cyklisté nebo trřeba matky s kočárky. Přínosem jsou dále například nová čalouněná sedadla či audiovizuální informační systém.
Základní údaje | |
---|---|
Výrobce | Pars nova (rekonstrukce) |
Rok výroby | 2005 - 2012 (rekonstrukce) |
Počet kusů Míst k sezení/stání |
210 + 1 Železnice Desná 84/105 |
Provozovatel | ČD, ŽD |
Délka přes nárazníky | 28 440 mm |
Vmax | 80 km/h |
Hmotnost | 39,6 tun |
Uspořádání pojezdu Rozchod Výkon |
A´1´+ 1´1´ 1435 mm 242 kW |